
Jak Polacy piją kawę?
Kawa - dla wielu to nieodłączny element dnia, dla innych przyjemny przerywnik w trakcie pracy. Przeciętny Polak spędza na piciu tego aromatycznego naparu ponad 140 godzin w roku, a aż 82 proc. badanych sięga po niego codziennie. Wśród powodów zarówno chęć pobudzenia, jak i przyjemność. Jak spędzamy czas przy filiżance małej czarnej?
Każdy ma swoje zwyczaje, bez których nie wyobraża sobie udanego dnia. Dla jednych to poranna dawka ruchu, dla innych - wieczorny relaks przy serialu lub książce. Ponad połowa badanych konsumentów w Polsce uważa, że to właśnie kawa jest nieodłącznym elementem dnia. Aż 82 proc. respondentów deklaruje, że pije ją codziennie, a łączny czas, jaki z nią spędza to średnio ponad 140 godzin w roku - wynika z badania zainicjowanego przez Coca-Cola HBC Polska.
Zainteresowanie małą czarną wzrasta wraz z wiekiem - Gen Z spędza na piciu kawy prawie 130 godzin rocznie, milenialsi - 141, a Gen X i BB - niemal 152. To, co jednak łączy wszystkie grupy wiekowe, to powód, dla którego sięgają po kawę. Dla 70 proc. konsumentów w Polsce kawa to przede wszystkim przyjemność. Jej zapach również wywołuje pozytywne skojarzenia: przywodzi na myśl relaks i poczucie komfortu (49 proc.), początek nowego dnia (45 proc.) oraz zwyczaj porządkujący dzień (43 proc.).
W jaki sposób delektujemy się napojem? Respondenci zapytani o to, "z kim dzielą te chwile", odpowiedzieli niemal po równo: połowa najczęściej delektuje się nią w samotności, celebrując tzw. "me-time", a druga połowa preferuje picie kawy w towarzystwie. Pokolenia X i Baby Boomers częściej niż młodsze osoby piją ją z partnerem, natomiast przedstawiciele Gen Z wolą towarzystwo przyjaciół.
Picie kawy to dla większości badanych (54 proc.), bez względu na wiek, głównie czas na refleksje, planowanie... lub po prostu "na kawę". Jeśli zaś mieliby wskazać aktywności - przedstawiciele pokolenia Z oraz milenialsi najczęściej skupiają się na rozmowie, natomiast starsze pokolenia preferują oglądanie telewizji i przeglądanie internetu.
Jak dużo kawy pijemy średnio dziennie? Ponad połowa respondentów (58 proc.) wypija dwie lub trzy dziennie, przy czym najczęściej, bo w 52 proc. przypadków, poświęca temu od 15 do 30 minut. Wśród ulubionych napojów kawowych Polaków znajdują się kawa z mlekiem (najczęściej spożywana przez 64 proc. badanych), parzona (56 proc.) oraz instant (54 proc.). Osoby starsze są przyzwyczajone do klasycznego aromatu i chętniej wybierają kawę czarną (63 proc.). Natomiast przedstawiciele pokolenia Z poszukują ciekawych doznań smakowych i częściej niż inne generacje decydują się na napoje mrożone (56 proc.).
Wśród podstawowych kryteriów najchętniej wybieranych rodzajów kawy jest jakość. Zainteresowanie ziarnami premium rośnie, w 2024 roku wzrost wyniósł 5 proc. Eksperci przewidują, że konsumpcja kawy poza domem będzie rosła - przyczynia się do tego głównie pokolenie Z.