Roślinna przyszłość gastronomii
Rynek wegańskich produktów na całym świecie przeżywa dynamiczny rozwój. Wzrost świadomości konsumentów na temat zrównoważonego rozowju sprawia, że roślinne alternatywy stają się coraz bardziej popularne. Jaki wpływ mają wege produkty i inwestycje na globalny rynek spożywczy?
Według raportu Allied Market Research, globalny rynek produktów wegańskich osiągnął wartość 19,7 miliarda dolarów w 2020 roku i przewiduje się, że osiągnie 36,3 miliarda dolarów do 2030 roku, rosnąc w tempie 6,4 proc. rocznie.
W Polsce rynek wegański jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, ale jego potencjał jest ogromny. Według badania Mintel, sprzedaż produktów wegańskich w Polsce wzrosła o 32 proc. w 2021 roku (Vegconomist). Polscy konsumenci coraz częściej sięgają po roślinne alternatywy mleka, mięsa i przekąsek, a trend ten jest szczególnie widoczny w dużych miastach.
Aktualne dane pokazują, że aktualna wartość sprzedaży napojów roślinnych w Polsce w 21-szym tygodniu 2023 roku wyniosła blisko 313 mln złotych, co stanowi wzrost o 21,5 proc. w porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej. A w tym roku, w tym samym okresie (21 tygodniu) wartość sprzedaży osiągnęła blisko 358 mln złotych, co oznacza wzrost o 14,3 proc. w porównaniu do roku wcześniej.
Podobnie w przypadku roślinnych zamienników mięsa, które zdobyły około 15 proc. udziału w polskim rynku mięsa, generując sprzedaż o wartości 176 mln zł. Co siódmy Polak wybierał roślinne alternatywy. Roślinne napoje osiągnęło 10 proc. sprzedaży całej kategorii mleka, a jego sprzedaż wzrosła o 39 proc. między 2020 a 2022 rokiem, podczas gdy sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1 proc. Choć ceny napojów wegańskich są wyższe, to ta różnica zaczyna się zacierać.
Wegańskie opcje na stałe weszły już do menu restauracji. Szefowie kuchni mają szerokie pole do popisu. Jednak tak jak w przypadku różnych dań z mięsem w roli głównej, tak i w zakresie zielonej kuchni nie ma miejsca na półśrodki. Jakość to podstawa, która gwarantuje smak, dlatego chcąc zapewnić zróżnicowane menu oparte o produkty roślinne, należy dokonać starannej selekcji, wybierając te, które dzięki wysokiej jakości trafią w gusta gości.
Popularność opcji wegetariańskich i wegańskich w restauracjach sprawiła, że dziś w prawie każdym lokalu zjemy przynajmniej jedno danie bez mięsa. W ostatnich latach nastąpił rozwój rynku zamienników produktów odzwierzęcych, dzięki czemu szefowie kuchni zyskali nowe produkty, a goście poszukujący bezmięsnych alternatyw mogą z satysfakcją odwiedzać ulubione restauracje. Mimo to należy pamiętać, że wzrost znaczenia zielonej kuchni nie musi oznaczać całkowitego wykluczenia z diety mięsa. Rynek mięsny także prężnie się rozwija, poszukując nowych sposobów na zrównoważony rozwój oraz zapewnienie najwyższej klasy produktów, a branża gastronomiczna oferuje szeroką ofertę, w której każdy, bez względu na preferencje żywieniowe, znajdzie coś dla siebie.