Walentynki z dostawą
Dzień zakochanych Polacy najczęściej celebrujemy we dwójkę, choć nie zawsze na mieście. W zeszłoroczne walentynki co trzecia osoba planowała samodzielnie przygotować uroczystą kolację w domu. Co więcej, dane platformy Stuart pokazują, że był to też rekordowy dzień pod kątem zainteresowania posiłkami z dowozem. Co zamawialiśmy? Podczas gdy na europejskim rynku królowało sushi, Polacy sięgnęli po dania kuchni włoskiej i amerykańskiej. Na co branża gastronomiczna musi być gotowa w tym roku?
Jak wynika z badań, połowa kobiet preferuje przygotowanie uroczystej kolacji w domu (49 proc). Natomiast dla prawie co trzeciego mężczyzny (28 proc.) popularnym sposobem obchodzenia walentynek jest wyjście do restauracji. Dzień zakochanych w 2024 roku wypada w środku tygodnia, dlatego wiele par chcących świętować w domu nie będzie miało dużo czasu na przygotowanie posiłku.
Jak pokazują nowe dane Stuart, to właśnie tego dnia w zeszłym roku dostarczono do domów klientów najwięcej posiłków z restauracji. W porównaniu ze zwykłym dniem liczba walentynkowych zamówień wzrosła aż o 22 proc. Preferencje co do wyboru kuchni zaskakują.
Analizując rynek europejski, zauważyć można, że największym wzrostem zamówień w walentynki cieszą się dania z kuchni japońskiej. Liczba zrealizowanych dostaw z takich restauracji zwiększyła się w 2023 roku o 120 proc. w stosunku do "zwykłego dnia". Sushi jest dla klientów jednym z najpopularniejszych wyborów, oferując szeroką gamę smaków, od świeżych ryb, słodkich sosów po pikantność wasabi.
Polacy również szukają wyrazistych smaków. Największy wzrost liczby zamówień posiłków z szybką dostawą zaobserwowano z restauracji serwujących pizzę i dania kuchni amerykańskiej. Porównując liczbę dostaw z tych segmentów rok do roku, widać skok aż o 53 proc. Czy ta tendencja się utrzyma?
- Tego dnia mamy do czynienia nawet z 20 procentowym wzrostem zamówień na szybki dowóz posiłków z restauracji, pod drzwi klienta. W szczególne okazje jak ta, restauratorom z pewnością zależy na tym, żeby "gwóźdź programu" dotarł na stół o czasie i zgodnie z oczekiwaniami. Naturalnie, to dla nich niemałe wyzwanie logistyczne - komentuje Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart.??
W związku z świętem zakochanych restauratorzy powinni przygotować się na wzmożony popyt, a co za tym idzie, zarówno zwiększone obroty, jak i wyzwania logistyczne. Dobrze dobrana na tę okazję strategia zakłada oczywiście przygotowanie specjalnej oferty, dodatków w menu, czy promocji marketingowej, ale także zadbanie o sprawność "od zaplecza". Aby sprostać wyzwaniom, restauratorzy muszą zadbać o odpowiednią przepustowość obsługi - od pracy kuchni po realizację dostaw. Niewystarczająca liczba dostawców, brak odpowiedniej floty pojazdów czy wreszcie problemy z koordynacją zleceń z wielu różnych kanałów mogą skutkować niezadowoleniem gości z obsługi i doprowadzić do finansowych strat. Myśląc o rozwoju własnego kanału, właściciele sieci coraz częściej zwracają się w kierunku wsparcia logistycznego od niezależnej floty kurierów. Całościowy lub częściowy outsourcing dostaw to pomysł wart rozwagi, szczególnie gdy zatrudnienie dodatkowych dostawców na jeden z kilku takich dni w roku mija się z celem.
Przy tak dużym zainteresowaniu zamówieniami online, restauratorzy powinni się baczniej przyjrzeć rynkowym danym z ostatnich lat i wyciągnąć wnioski na nadchodzące dni. Szybka i sprawna realizacja zamówień może tego dnia upiększyć niejeden wspólnie spędzony w domu wieczór. W walentynki czas jest na wagę złota, czy raczej satysfakcji klienta. Dla świadomego przedsiębiorcy będzie to o tyle cenne, o tyle może przełożyć się na solidną, długofalową relację, która udała się od pierwszego wejrzenia.