Wrzesień w hotelach
Mimo że hotele biznesowe nie spełniły oczekiwań, wrześniowy wynik, na który wpłynął spadek obłożenia spowodowany końcem wakacji, był na dobrym poziomie. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego prezentuje wyniki najnowszej ankiety przeprowadzonej wśród hotelarzy.
We wrześniu hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 3 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 79 proc. obiektów (6 pp. mniej niż w sierpniu), w tym 45 proc. powyżej 70 proc. (15 pp. poniżej sierpnia). W grupie hoteli biznesowych 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 35 proc. powyżej 70 proc. To wyniki odpowiadające tym z sierpnia. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 2 proc. hoteli. Obiekty wypoczynkowe uzyskały słabsze wskaźniki niż w sierpniu, ale IGHP wskazuje, że należy je uznać za dobre: 77 proc. zapełniło się więcej niż w 50 proc., w tym połowa z obłożeniem powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 9 proc.
Wskaźniki obłożenia były niższe od uzyskanych rok temu. Dla blisko połowy (49 proc.) hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 19 proc. obiektów zanotowała obniżenie w przedziale 6-10 pp. 29 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 17 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 22 proc. hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. Hotele biznesowe wypadły lepiej od wypoczynkowych. Dla 1/3 wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 23 proc. w grupie wzrostu do 5 pp. 44 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 1/4 stanowiła grupa z frekwencją niższą w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych - dla 18 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy po 9 proc. ze wzrostami do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. 59 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 27 proc. hoteli z frekwencją niższą o więcej niż 10 pp.
Jak kształtowały się wrześniowe ceny? Tempo wzrostu cen znacznie zmniejszyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 56 proc. hoteli (o 14 pp. mniej niż w sierpniu) podniosło ceny w stosunku do września 2023 roku, w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 44 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19 proc. utrzymała te same ceny, a 17 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na październik są na wyraźnie niższym poziomie niż miesiąc temu. IGHP wskazuje, że taka sytuacja wynika prawdopodobnie z powodzi, która spowodowała odwoływanie rezerwacji w regionach dotkniętych wielką wodą, szczególnie w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych 19 proc. hoteli (o 2 pp. mniej niż we wrześniu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Natomiast obłożenie powyżej 50 proc. posiada 35 proc. obiektów (o 15 pp. mniej niż we wrześniu). Grupa hoteli ?środka?, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., jest najliczniejsza i wyniosła 45 proc.
W hotelach biznesowych 1/4 nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje również 1/4. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. stanowi połowę. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 41 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 19 proc. Grupa hoteli ?środka? stanowi 40 proc.
IGHP zapytała ankietowanych również o segment spotkań (konferencje, szkolenia, integracje, tzw. MICE). Z odpowiedzi respondentów wynika, że blisko 2/3 (64 proc.) hoteli potwierdza spadek zainteresowania organizacją szeroko rozumianych spotkań. Wiodącymi terminami organizacji spotkań są robocze dni tygodnia i tylko 21 proc. hoteli obserwuje trend zmiany tych terminów na weekendowe. Segment MICE stanowi średnio 1/4 obłożenia hoteli w skali roku. Dla obiektów biznesowych udział jest wyższy, bo 30 proc. natomiast dla wypoczynkowych wynosi 10 proc.