Wydatki na wakacje - nowe dane
Polacy planują wydać na wakacje średnio 4940 zł; największa grupa respondentów chce przeznaczyć na urlop od 3 do prawie 4 tys. zł - wynika z badania BIG InfoMonitor "Wydatki i plany wakacyjne Polaków 2024". Najczęstszym źródłem finansowania wyjazdów są oszczędności (58 proc.).
Według badania na wakacje Polacy planują wydać średnio 4940 zł, a najwięcej ankietowanych (17 proc.) chce przeznaczyć na wyjazd od 3 do 4 tys. zł. Na drugim miejscu (16 proc.) są planujący wydać 2-3 tys. zł, a na trzecim (13 proc.) ci, którzy zamierzają spędzić urlop za 5-6 tys. zł. 11 proc. planuje wydać od 1 tys. do 2 tys. zł, tyle samo - powyżej 10 tys. zł.
Kolejne 6 proc. zamierza wydać na urlop do 1 tys. zł., tyle samo - od 8 do 9 tys. zł. Prawie co dziesiąty (9 proc.) wyjeżdżający planuje wydać od 9 do 10 tys. zł; taki sam odsetek badanych zadeklarował wydatki blisko o połowę niższe (4-5 tys. zł). 5 proc. badanych planowało wydatki na poziomie 6-7 tys. zł, a 3 proc. - od 7 do 8 tys. zł.
Respondenci jako źródło finansowania wakacji najczęściej wskazywali regularne oszczędności (58 proc.). Dalej znalazły się: bieżące dochody (46 proc.) i dodatkowy zarobek (7 proc.). Na wzięcie pożyczki, sprzedaż czegoś czy pożyczenie pieniędzy od rodziny wskazało po 3 proc. osób; po 2 proc. zadeklarowało, że zaciągnie kredyt albo przełoży płatność rachunków.
Plany dotyczące wyjazdów wakacyjnych mają istotny wpływ na kondycję branży noclegowej, która - jak napisano w podsumowaniu badania - dopiero zaczęła odrabiać straty wynikające z surowych restrykcji w czasie pandemii COVID-19, silnej presji inflacyjnej czy niepewności geopolitycznej i migracyjnej wywołanej przez wybuch wojny w Ukrainie.
Jak wynika z rejestru BIG InfoMonitor oraz informacji kredytowych BIK - łączne zadłużenie przedstawicieli sektora noclegowego wyniosło na koniec kwietnia br. prawie 983 mln zł i było o 47,3 mln zł niższe niż w analogicznym okresie w ub.r. W opinii głównego analityka BIG InfoMonitor Waldemara Rogowskiego, choć zadłużenie branży spada, to nie można jeszcze mówić o stabilizacji sektora.
- Stabilizacja będzie wymagała nie tylko dalszego ożywienia w ruchu turystycznym, ale również zwiększonych nakładów na rozwój oferty, promocję i dotarcie do coraz bardziej wymagających klientów - wskazał ekspert.
Autorzy badania ocenili, że "dobrą informacją i impulsem do działania dla branży noclegowej jest fakt, że Polacy coraz chętniej wybierają się na dłuższe urlopy". Wyjazd powyżej tygodnia planuje w trwającym sezonie 57 proc. ankietowanych (w tym 16 proc. rozważa więcej niż jeden urlop), co stanowi 5 proc. wzrost w porównaniu z 2022 rokiem - poinformowano.
BIG InfoMonitor wskazał, że popularność długich podróży rośnie ze względu na pokoleniowość, styl życia danej generacji czy miejsce, w którym żyjemy na co dzień. Dłuższe wakacje są szczególnie ważne dla przedstawicieli pokolenia Y (35-44 lata), dla którego bardzo istotny jest wolny czas poświęcany na nowe doświadczenia i przeżycia zdobywane m.in. dzięki podróżom. Te dłuższe planuje w tym roku ok. dwie trzecie osób z tej grupy przebadanych przez BIG InfoMonitor. Prawie tyle samo, bo 63 proc. mieszkańców średnich i dużych miast, czyli klientów z wyższymi dochodami, również nie wyobraża sobie w tym roku wyłącznie krótszego odpoczynku. Najrzadziej dłuższe urlopy planują seniorzy (w wieku 65 lat i więcej). Jedna trzecia z nich nie wybiera się na taki wypoczynek, a prawie jedna piąta nie podjęła jeszcze decyzji.
Osoby, które nie planują dłuższego urlopu, najczęściej uzasadniają to brakiem środków (41 proc.). 23 proc. wskazuje brak zwyczaju jeżdżenia na urlopy, a 18 proc. jako powód podaję potrzebę oszczędzania. Co czwarty Polak deklaruje, że takie wakacje są poza jego zasięgiem, podczas gdy jeszcze w 2022 roku była to jedna trzecia badanych.
Jak pokazuje badanie, zlecone przez BIG InfoMonitor, w 2022 roku wakacje poza Polską planowała jedna trzecia ankietowanych. W tym roku jest to 41 proc., co stanowi wzrost o 8 proc. Jak podano, wyjazdy zagraniczne organizowane są nieznacznie częściej przez biura podróży niż samodzielnie (24 proc. wobec 19 proc.), natomiast do wakacji w kraju większość woli przygotować się na własną rękę (59 proc. wobec 8 proc.). Zdaniem Waldemara Rogowskiego, coraz więcej Polaków wybiera zagraniczne podróże, szukając nowych doświadczeń i unikalnych przeżyć.
- Do tego dochodzi kwestia cen, które w okresie wakacyjnym są w Polsce wysokie, natomiast często nie idzie za tym podniesienie jakości czy zakresu usług. Spadające zainteresowanie naszym lokalnym rynkiem to wyraźny sygnał wyrażający potrzebę zmian i szybkiej adaptacji. Kluczowe będą inwestycje w rozwój infrastruktury turystycznej, promowanie mniej znanych, ale wyjątkowych miejsc, a także tworzenie spersonalizowanych ofert - podkreslił główny analityk Big Info Monitor.
Badanie "Wydatki i plany wakacyjne Polaków 2024" zrealizowano przez Quality Watch dla BIG InfoMonitor, metodą CAWI na próbie 1049 osób, czerwiec 2024 rok.
Źródło: PAP