Gastronomia POStępowa
Nowoczesne i funkcjonalne rozwiązania technologiczne to we współczesnej gastronomii codzienność. Trudno wyobrazić sobie lokal bez systemu POS czy opcji płatności bezgotówkowej. Możliwości, jakie dzisiejsza technologia daje branży to gwarancja wygody gości i restauratorów.
Prowadzenie lokalu gastronomicznego czy hotelu to zajęcie, które po prostu trzeba lubić. Nie da się oddać w pełni swojej pracy, jeśli nie przynosi ona satysfakcji i samospełnienia. Właściciele czy menedżerowie takich placówek odpowiadają za wszystko, co się w nich dzieje. Od łatwych spraw organizacyjnych, dotyczących grupy pracowników, po znacznie trudniejsze, kiedy muszą zadbać o właściwe zaopatrzenie kuchni czy sal, szczególnie w przypadku dużej rezerwacji dla osób przybyłych z zewnątrz. Praca w branży HoReCa to wcale nie taki lekki kawałek chleba, jak mogłoby się nam wszystkim wydawać. Dlatego szeroki zakres obowiązków zdefiniował automatyzację procesu zarządzania restauracjami oraz hotelami. Niezależnie od tego czy mówimy o pięciogwiazdkowym hotelu, restauracji z gwiazdką Michelin, czy przydrożnym hotelu albo lokalu gastronomicznym mieszczącym się w średniej wielkości mieście, prowadzący takie placówki muszą wspierać się wyspecjalizowanym systemem gastronomicznym lub hotelarskim. Współcześnie, bez tego typu systemów czy oprogramowań, trudno mówić o profesjonalnym podejściu do biznesu. Czas nie stoi w miejscu, a branża musi podążać za trendami, także tymi oznaczającymi nowinki technologiczne. Gastronomia przyszłości otwiera drzwi przed coraz bardziej funkcjonalnymi rozwiązaniami. To, co dziś jest nowe, jutro być może będzie nadawać się tylko do kosza. Warto zatem być na czasie i nie zamykać się na szeroki wachlarz dostępnych na rynku systemów dla gastronomii.
POS - Przyjaciel Obsługujących Salę
Programy dla restauracji mogą być mniej lub bardziej rozbudowane pod względem funkcjonalności, ale łączy je jedno - bez nich kierowanie lokalem byłoby o wiele trudniejsze. Przy wyborze odpowiedniego oprogramowania przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, czy jest ono dostosowane do rodzaju oraz wielkości punktu gastronomicznego, który ma obsługiwać. Głównym zadaniem takich systemów jest wsparcie informatyczne prowadzonego lokalu, a co za tym idzie, odciążenie pracowników. Wiele z ich obowiązków może zostać przekazanym konkretnemu oprogramowaniu, a inne będą przez niego wspierane. Oznacza to nie mniej, nie więcej, oszczędność tego, co najcenniejsze - czasu. Najbardziej popularnym rozwiązaniem stosowanym w gastronomii, w kategorii zintegrowanego dowodzenia lokalem, jest system POS, będący zintegrowaną siecią urządzeń ułatwiających sprawne zarządzanie i prowadzenie sprzedaży. Systemy POS, w zależności od oferty, mogą być wyposażone w różne elementy składowe, jak urządzenia komputerowe i fiskalne, oprogramowanie oraz terminal płatniczy. Ponadto coraz więcej systemów POS integruje się z wagami, skanerami, tabletami, smartfonami czy smartwatchami, a obserwując postęp, jaki robi branża IT, łatwo domyślić się, że powyższa lista jutro może poszerzyć się o kolejne pozycje. System POS to przede wszystkim symbioza funkcjonalności oraz wielozadaniowości. Opcje, które oferuje, mają za zadanie gromadzić dane i przesyłać je pomiędzy urządzeniami, dzięki temu zarządzanie stanie się bardziej efektywne, zwiększy się sprzedaż, a ewentualne straty zostaną ograniczone. W gastronomii świetnie sprawdzają się terminale POS z ekranem dotykowym i oprogramowanie z prostym, obrazkowym interfejsem, które może zostać uzupełnione o zintegrowane rozwiązania mobilne na smartfony. Ponadto system POS przeznaczony dla lokalu gastronomicznego może oferować możliwość podziału paragonu czy obsługi stolików, a także funkcję mobilnego kelnera. Warto również, aby odpowiednio dostosowany system POS zawierał w sobie takie funkcje jak: loginy dla personelu i automatyczne wylogowanie, informacje o rentowności stolików w lokalu, łączenie paragonów, dodawanie opisu, możliwość tworzenia zestawów śniadaniowych czy obiadowych, a przede wszystkim wskaźniki gastronomiczne - takie jak foodcost. Tak bogato wyposażony system POS to najlepszy ?Przyjaciel Obsługujących Salę? oraz dobry kolega właściciela i menedżera lokalu.
Wirtualna rzeczywistość
Kolejnym rozwiązaniem wspierającym działalność lokalu są kasy fiskalne. Idąc z duchem czasu, na rynku pojawia się coraz więcej ich wirtualnych odmian. To zdecydowanie ułatwienie w korzystaniu z dotychczasowej, tradycyjnej kasy fiskalnej. Często wystarczy jedynie odpowiednia aplikacja zainstalowana na urządzeniu mobilnym i gotowe. Można wystawiać e-paragony fiskalne, rejestrować sprzedaż czy raporty dobowe. Wirtualna kasa fiskalna może pracować, jako kasa ogólnego przeznaczenia lub w formie stricte gastronomicznej. Wybór trybu pracy następuje w procesie jej fiskalizacji. Co ważne, taka kasa instalowana jest na terminalu płatniczym, co zapewnia użytkownikowi połączenie obu funkcjonalności w jednym, niedużym urządzeniu. Na rynku istnieją rozwiązania, w których kasa wirtualna, w zależności od modelu terminala płatniczego, umożliwia czytanie kodów kreskowych dzięki kamerce zainstalowanej w danym terminalu za pomocą czytnika Bluetooth lub czytnika przewodowego. Wirtualna kasa fiskalna to również możliwość naliczania rabatów, narzutów kwotowych czy procentowych do konkretnych pozycji, a także obsługa opakowań, zaliczek czy e-paragonu. Nowoczesne kasy wirtualne, instalowane na jedynym urządzeniu razem z aplikacją płatniczą, są znakomitym rozwiązaniem dla takich miejsc jak właśnie restauracje czy inne lokale gastronomiczne.
Zbliżeniowo znaczy wygodnie
Co w takim razie z terminalami płatniczymi i mobilnymi płatnościami, które w branży HoReCa stały się już w zasadzie codziennością? Na mapie gastronomicznej Polski niewiele jest już lokali, które przyjmują od gości płatność tylko i wyłącznie w gotówce. Nie powinno nas to dziwić. Przecież możliwość korzystania z karty czy płatności telefonem to wyznaczniki naszych czasów. Gotówka odchodzi do lamusa. Restauracje muszą otwierać się na teraźniejszość. Dziś goście oczekują, że w miejscu, do którego się udadzą, będą mogli zapłacić w komfortowy dla siebie sposób. Płatność bezgotówkowa to wygoda zarówno dla klientów, jak i dla restauratorów oraz pracowników. Kelnerzy mogą rozliczyć się z gośćmi w łatwy oraz szybki sposób, bez konieczności wydawania reszty. Jeśli zaś chcemy zostawić napiwek, nietrudno doliczyć go na terminalu czy poprzez specjalnie przygotowane do tego aplikacje. Mobilne płatności to przede wszystkim łatwość rozliczenia - można to zrobić w każdym miejscu lokalu. Terminal płatniczy, o przeznaczeniu gastronomicznym, to najczęściej niewielkie urządzenie, które bez problemu zmieści się w kieszeni kelnera. Żeby system płatności działał, nie jest potrzebne korzystanie z żadnych zewnętrznych urządzeń czy przejściówek. Zbliżeniowe płatności to już nie melodia przyszłości. Restauratorzy muszą się z tym pogodzić. Przeciwnie, raz przybyły gość może już więcej nie zaszczycić lokalu swoją obecnością. Staliśmy się wygodni. Nie chcemy myśleć o tym, że aby udać się do restauracji, najpierw konieczne jest odwiedzenie najbliższego bankomatu i wypłacenie gotówki. Takie niepotrzebne czynności niejednego doprowadzą do niepotrzebnej złości, przez co obiad czy kolacja nie będzie smakować już tak samo.
Aplikacja rezerwacja
Gastronomia przyszłości skazana jest na nowoczesne i funkcjonalne technologie. Mnogość systemów i aplikacji, dostępnych na rynku, pozwala znaleźć odpowiednie rozwiązanie do każdego rodzaju placówki. Pamiętajmy jednak, że przy podejmowaniu współpracy z firmami oferującymi technologie skierowane do branży HoReCa, restaurator nie może patrzeć tylko i wyłącznie przez pryzmat wygody swojej czy lokalu. Na pierwszym miejscu zawsze należy stawiać gości. Stąd też do życia restauracji wprowadza się rozwiązania związane z terminalami, ale i podejmuje współpracę z aplikacjami, gwarantującymi możliwość wcześniejszej rezerwacji stolika bez konieczności bezpośredniego kontaktu z lokalem. Coraz częściej w restauracjach czy na jej oknach możemy spotkać kody QR. Po ich zeskanowaniu goście mogą zapoznać się z menu restauracji. Co więcej, niejedna z nich usunęła już tradycyjne, papierowe menu, pozostawiając do dyspozycji tylko kartę dań w formie elektronicznej. Czy to rozwiązanie na dłuższą metę? Trudno ocenić, biorąc pod uwagę różnorodność wiekową gości. Z pewnością jest to jednak sygnał, że gastronomia nie stoi w miejscu, a gna do przodu. Podążając za trendami i nowoczesnymi rozwiązaniami, pamiętajmy o wygodzie gości, bo restauracje są przede wszystkim dla nich.