Nowy rok, nowe zmiany w podatkach

Nowy rok, nowe zmiany w podatkach

Rok 2025 przyniesie szereg zmian w polskim systemie podatkowym, które odczują przedsiębiorcy. Zmiany mogą znacząco wpłynąć na sektor HoReCa, w tym na działalność restauratorów. Przekonaj się, o czym warto wiedzieć.

Zmiany w składce zdrowotnej

Od 2025 roku minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej dla przedsiębiorców zostanie obniżona do 75 proc, minimalnego wynagrodzenia, które w przyszłym roku wyniesie 4666 zł. Zmiana ta ma na celu odciążenie finansowe najmniejszych firm.

W założeniu zmniejszenie minimalnej podstawy wymiaru składki zdrowotnej do 75 proc. minimalnego wynagrodzenia wpłynie pozytywnie na małe restauracje i food trucki, które zatrudniają kilka osób. Zmiana obniżająca podstawę wymiaru składki zdrowotnej przyniesie restauratorowi odczuwalne oszczędności. W skali roku można zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

PIT kasowy dla małych przedsiębiorców

Od 1 stycznia 2025 roku mali przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z tzw. kasowego PIT. Oznacza to, że podatek dochodowy będzie płacony dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty od kontrahenta. Aby skorzystać z tej formy rozliczenia, przedsiębiorca musi złożyć odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego do 20 lutego danego roku podatkowego.

PIT kasowy jest skierowany do przedsiębiorców, których roczne przychody nie przekraczają miliona złotych, co obejmuje osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Dla właściciela biznesu gastronomicznego oznacza to lepsze zarządzanie płynnością finansową. Z tego rozwiązania skorzystają przede wszystkim małe restauracje, food trucki, firmy cateringowe oraz niewielkie obiekty noclegowe.

Zmiany w limitach dla małych podatników

W 2025 roku małym podatnikiem VAT będzie podatnik, u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła w 2024 roku wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.

Z kwartalnego opłacania podatku VAT w 2025 roku będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, których przychody w 2024 roku nie przekroczą 8 569 000 zł.

Skala podatkowa i kwota wolna od podatku

W 2025 roku stawki podatku dochodowego pozostaną na poziomie 12 proc. dla dochodów do 120 000 zł oraz 32 proc. dla dochodów powyżej tej kwoty. Kwota wolna od podatku wynosić będzie nadal 30 000 zł.

Restauratorzy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze, którzy rozliczają się według skali podatkowej, nie odczują większych zmian. Ci, którzy osiągają wyższe dochody, będą płacić 32 proc. od nadwyżki powyżej 120 000 zł.

Nowe obowiązki sprawozdawcze

Najwięksi podatnicy CIT, czyli ci z przychodami powyżej 50 mln euro oraz podatkowe grupy kapitałowe, będą zobowiązani do przesyłania do Krajowej Administracji Skarbowej raportów w nowej usystematyzowanej formie (tzw. JPK_KR_PD) obejmujących dane z ksiąg rachunkowych rozszerzone o dane podatkowe. Obowiązek ten dotyczy roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku.

Wakacje od ZUS

Wakacje od ZUS to nowa ulga w opłacaniu składek na własne obowiązkowe ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe i wypadkowe, własne dobrowolne ubezpieczenie chorobowe oraz Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. W czasie wakacji od ZUS przedsiębiorca będzie jednak musiał opłacić składkę zdrowotną.

Aby skorzystać z wakacji składkowych, złóż wniosek RWS (wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc). Wniosek możesz złożyć wyłącznie z profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS.

Przygotowania do wprowadzenia KSeF

Chociaż Krajowy System e-Faktur (KSeF) ma wejść w życie dopiero w 2026 roku, w 2025 roku przedsiębiorcy powinni przygotować swoje systemy i procedury do obowiązkowego korzystania z e-Faktur. Wdrożenie KSeF wpłynie na procesy biznesowe.

KSeF ułatwi prowadzenie dokumentacji, ale wymagać będzie inwestycji w odpowiednie oprogramowanie. Restauratorzy, którzy korzystają z nowoczesnych systemów POS, powinni upewnić się, że ich dostawcy są przygotowani na zmiany.

Zmiany podatkowe w 2025 roku dla gastronomii mogą być zarówno szansą, jak i wyzwaniem. Kluczowe będzie przygotowanie do nowych obowiązków, optymalizacja kosztów oraz inwestycja w technologie, które usprawnią rozliczenia. Warto skonsultować się z doradcami podatkowymi, by dostosować się do nowej rzeczywistości i maksymalnie wykorzystać dostępne ulgi.