Świąteczny czas w restauracjach
Święta w gastronomii są zawsze intensywnym okresem w roku. Szefowie kuchni mają zazwyczaj ręce pełne pracy, przygotowując świąteczne menu, zaś restauratorzy zajęci są organizowaniem spotkań świątecznych w swoich lokalach. To wyjątkowy okres w roku, podczas którego warto zadbać o każdy szczegół - od wystroju, poprzez kartę dań, aż po promocję lokalu.
Po pierwsze wystrój...
Święta to najbardziej magiczny, wyjątkowy i wyczekiwany czas w roku. Popularność świąt, ich bajkowa otoczka oraz chęć budowania tej wyjątkowej atmosfery sprawiają, że z dużym wyprzedzeniem nasze mieszkania, rynki miast oraz galerie handlowe rozświetlają się jasnymi, kolorowymi światłami, a także przyozdabiane są licznymi ozdobami oraz choinkami. Z punktu widzenia przedsiębiorcy nie tylko jednak w domach, centrach handlowych i na witrynach sklepowych znaleźć się powinny drewniane aniołki, pluszowe mikołaje i świecące gwiazdki. Również restauracje, bary czy kawiarnie przygotowują się do nadejścia świąt Bożego Narodzenia. Warto zadbać, by w tym okresie wnętrze naszego lokalu przywodziło na myśl gościom ten cudowny, radosny czas oraz namiastkę domowej atmosfery.
Nic tak nie wprawi Twoich gości w świąteczny nastrój, jak wystrój panujący w lokalu. W tym szczególnym czasie warto zadbać o każdy szczegół w restauracji. Na początek należy przemyśleć dobranie odpowiednich ozdób, które będą pasowały do stylu Twojej restauracji.
Pierwsze pytanie: świąteczny przepych czy eleganckie detale? A może spotkać się gdzieś pośrodku? Wszystko zależy od Twojej inwencji twórczej! Nie ma nic złego w mnogości świątecznych ozdób, należy jednak przemyśleć, czy w każdym lokalu zda ona egzamin. W miejscu, które często jest odwiedzane przez najmłodszych, z pewnością tak! Jednak będą i tacy goście, których nadmierna świąteczna aura rozproszy i przytłoczy. Dlatego warto przeanalizować Waszą bazę danych gości i zastanowić się, kto najczęściej odwiedza Wasz lokal. W ten sposób o wiele łatwiej będzie dostosować ilość ozdób do szacowanych oczekiwań gości.
Przepis na świąteczny wystrój w lokalu
Jednym z ciekawych pomysłów, które już na samym wejściu przywoła świąteczny klimat, jest wieniec na drzwiach lokalu. Jest to bardzo uniwersalny element, ale przeniesie Twoich gości w prawdziwie domową atmosferę. Co więcej, tego typu ozdoba to bardzo praktyczny dodatek, który zamiast na drzwiach zewnętrznych może zdobić stoły, bar, drzwi do łazienek lub okna restauracji. Taka wiązanka z dodatkiem pięknych, klasycznych świec będzie wspaniałą dekoracją.Skąd uniwersalność wieńca? Wynika ona z tego, że można go zostawić bez dekoracji lub ozdobić. A na tym etapie wszystko już zależy od naszego zmysłu, wyczucia oraz stylu.Wieniec można udekorować: wstążkami, szyszkami, bombkami, suszonymi owocami. Zapach jodły lub świerku wprowadzi do lokalu prawdziwie świąteczny klimat.
Nic tak nie doda świątecznej atmosfery, jak oświetlenie! Światło dodaje ciepła i przytulności w lokalu, dlatego lampki to dekoracja, którą można wykorzystać w kilku strategicznych miejscach. Są restauracje, które przez cały rok włączają tego typu oświetlenie - i słusznie.Świąteczne lampki dodają blasku nie tylko choince, ale idealnie prezentować się będą rozpięte wzdłuż ścian, na drzwiach, w oknach czy na suficie - w zależności od ich rodzaju.
Jeśli mowa o oświetleniu, to warto też pokusić się o choinkę w lokalu, którą można przyozdobić w zależności od stylu, jaki prezentuje Twoja restauracja. Zapach świątecznego drzewka z pewnością przywoła pozytywne wspomnienia wśród Twoich gości i wprawi ich w prawdziwie świąteczny klimat. Wcale nie musi to być klasycznie przyozdobiona choinka! Można ozdobić ją fikuśnymi bombkami - nawiązującymi do gastronomicznych elementów - ozdoby przypominające produkty spożywcze lub sprzęty gastronomiczne? Dlaczego nie! Z pewnością wzbudzi to uśmiech na twarzach gości zarówno tych najmłodszych, jak i nieco starszych, a do tego będzie idealnym elementem do internetowej promocji Twojego lokalu.
Mamy już ozdobne wieńce ze świecami, oświetlenie oraz choinkę. Warto do wnętrza dodać jeszcze kilka ozdób, by umieścić je na przykład na parapetach, barze lub innych miejscach i prawie wszystko gotowe. Jeśli posiadasz w lokalu kominek, zadbaj, by szczególnie w przedświątecznym czasie regularnie palił się w nim ogień, a na jego gzymsie rozwieszone były tradycyjne materiałowe buty, które oczekują na prezenty od Świętego Mikołaja. Możesz pokusić się nawet o zamówienie ich z wyszytym logotypem restauracji. Do pełnej gwarancji świątecznego klimatu dodaj jeszcze świąteczną playlistę i gotowe - można wydawać!
Świąteczne specjały
Na początek drobne upominki. Znaczna część osób uwielbia czekoladę, dlatego warto wręczyć czekoladki mleczne jako prezent firmowy. Na świątecznych opakowaniach czekoladek dobrze jest umieścić motywy nawiązujące do świąt Bożego Narodzenia, a także logo firmy. Jest to przy okazji dobry pomysł na promocję Twojego lokalu. Czekoladki możesz ułożyć obok nakryć dla gości lub wręczyć osobiście. Innym, jeszcze bardziej oczywistym podarkiem mogą być przygotowane przez zespół kucharski pierniczki lub drobne przetwory przyrządzone wcześniej specjalnie z myślą o okołoświątecznym czasie.
Oczywiście mówiąc o świątecznym menu, nie można zapomnieć o kluczowych dwunastu potrawach. Naturalnie mowa o: barszczu wigilijnym z uszkami, zupie grzybowej, pierogach z kapustą i grzybami, kapuście z grochem lub z grzybami, karpiu smażonym lub w galarecie, rybie po grecku, śledziach w śmietanie lub oleju, kluskach z makiem, makowcu, piernikach, kompocie z suszu, a także kutii.
Wiadomo, że nie ma obowiązku włączania do świątecznej karty wszystkich wyżej wymienionych dań, zależy to od decyzji szefa kuchni oraz jego koncepcji na świąteczne menu. Jednak pewne jest to, że wszystkie, które będą oferowane gościom, muszą być przyrządzone z najwyższej jakości składników oraz z największą starannością. W tym celu warto nawiązać współpracę z lokalnymi sprzedawcami ryb, by uzyskać od nich najlepsze karpie. Warto też posiadać wcześniej pozbierane grzyby, bez których przygotowanie zupy grzybowej czy kapusty staje się niemożliwe.
Menu świąteczne, jeśli wcześniej jest dokładnie przemyślane i dobrze wkomponowane w klimat lokalu, nie będzie problematyczne. Jednak aby przyciągnąć gości do Twojej świątecznej restauracji, trzeba mieć wcześniej przygotowany plan i właśnie to, wbrew temu, co mogłoby się wydawać, może sprawić najwięcej trudności. Dlatego poniżej prezentuję kilka pomysłów, jak pod względem reklamowanym przygotować lokal do prezentacji swoich świątecznych specjałów.
Pamiętaj, by jak najwcześniej rozpocząć reklamę swoich usług, bez względu na to, czy to kwestia świątecznego menu, cateringu czy spotkań firmowych. Ważne, by kampanię rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem i regularnie przypominać się gościom.
Istotnym elementem promującym świąteczną ofertę jest catering. Nawet jeśli na co dzień nie masz tego w usługach, na przedświąteczny okres warto to zmienić. Dlaczego? To doskonały sposób, by dotrzeć do znacznej liczby przyszłych oraz stałych gości Twojego lokalu. Być może catering, który zamówią w Twojej restauracji, będzie pierwszym posiłkiem kosztowanym przez nich autorstwa Twojego szefa kuchni. Dlatego podczas wykonywania świątecznych dań warto się szczególnie postarać, gdyż to właśnie one staną się wizytówką lokalu. Trzeba pamiętać, że świąteczny catering zamawiają także firmy na spotkania wigilijne, dlatego tym bardziej warto mieć taką ofertę w tym czasie.
Może się także okazać, że niezbędni będą dodatkowi pracownicy. Okres przedświąteczny jest wyjątkowo intensywny dla branży gastronomicznej, dlatego każda dodatkowa para rąk do pracy, która odciąży stałych pracowników od wykonywania prostych czynności, takich jak przygotowywanie stołów dla gości czy dbałość o porządek w sali, usprawni pracę całego zespołu. O kwestię dodatkowego zatrudnienia kilku osób dobrze jest zadbać z odpowiednim wyprzedzeniem. Okres świąteczny jest bardzo specyficzny - jeśli za późno zdecydujesz się na dodatkowych pracowników, może się okazać, że wielu chętnych nie znajdziesz. W końcu rynek gastronomiczny jest bardzo duży, a na czas świąt wielu młodych ludzi wraca w swoje rodzinne strony.
Na koniec może warto pomyśleć o promocjach lub innych specjalnych ofertach. Może na przykład niższa cena dla gości wcześniej rezerwujących stoliki na spotkania wigilijne lub zamawiających catering świąteczny? Ważne jednak, byś pamiętał o ograniczeniu czasu trwania takiej promocji, żeby liczba rezerwacji nie przerosła Twoich możliwości finansowych.
Jeśli prowadzisz w swojej restauracji bazę danych gości, pamiętaj o wysłaniu kartek świątecznych do stałych bywalców, przy okazji zapraszając ich na kolejne, wspólne ucztowanie w Twoim lokalu w bieżącym bądź już nowym roku. Z pewnością nie będzie to duży wydatek, a pozwoli poczuć się Twoim gościom wyjątkowo.
Czas świąt bożonarodzeniowych jest jednym z najbardziej wyjątkowych w całym roku, ludzie uwielbiają świąteczną atmosferę oraz wigilijne przysmaki. Dlatego w tym okresie trzeba zadbać o szczególny wystrój lokali gastronomicznych, ale przede wszystkim o najwyższej jakości świąteczne menu. W okresie świątecznym jeszcze bardziej niż zwykle każdy szczegół się liczy. Co więcej - wiele lokali przygotowuje w tym czasie specjalną sezonową ofertę, dlatego by się wyróżnić, musisz podać swoim gościom coś naprawdę wyjątkowego.
autor: Agnieszka Rządkowska